Sami Nieminen: Siksi minulla on Volvo

Ilmassa on alkutalven tuntua kun kaksi hyvin eri ikäistä autoa kaartaa Porin jokirantaan. Autoja yhdistää se, että ne molemmat ovat Volvoja ja niillä ajavat Volvo-fanit Sami Nieminen ja Marika Palokoski.

-          Ajamme kolmella autolla, joista kaksi on kesäkäytössä olevia harrasteautoja, kertoo Sami Nieminen.

Käyttöautona pariskunnalla on Volvo V90 D3 AWD Momentum Business, 2018 rekisteröity ja ajettu 20 000 km, josta Samin ja Marikan aikana 3 000 km. Harrastekäytössä Volvo 760 GLE kartano, vm. 1989, ajettu 320 000 km, josta Niemisen suvun vajaan 20 vuoden omistushistorian aikana 75 000 km. Toisena harrasteautona toimii museorekisteröity "jenkkirauta" Ford Thunderbird vm. 1973.

Tiedusteluun siitä montako Volvoa perheessä on ollut, Sami ja Marika vastaavat hetken mietinnän jälkeen, että kaikkiaan noin 20 kappaletta.

-          Ensimmäiset Volvot ostettu 70-80- lukujen taitteessa. Lähes kaikki näistä on ostettu Porista, AutoPalinilta ja sen edeltäjältä Satakunnan OK-autosta.

 

Niemisestä ja Palokoskesta tuli Volvo-faneja jo aikaa sitten

Sami päätyi aikoinaan kokeilemaan Volvoa, kun hän ihastui juuri markkinoille tulleen Volvo C70 cabrioletin tyyliin. Se oli Niemisen ensimmäinen oma Volvo. T5 -turbomoottori yhdistettynä Summum-tason varusteisiin ja erinomaiseen ajettavuuteen turvallisuusnäkökulmia unohtamatta veivät miehen mennessään. Tämän jälkeen työkuviot ovat vaatineet farmariautoa ja tähänkin tarpeeseen Volvolla oli tarjota hyvät V70 sekä V60 -mallit. Marikalle puolestaan Volvo oli alusta asti lähes elämäntapa, hänen lapsuudenkodissaan ei ole muita merkkejä näkynyt sitten 1970-luvun. Oli luontevaa jatkaa Volvo-kuskina.

Tärkeintä Volvossa pariskunnalle on se, että auto on luotettava, tuttu ja turvallinen. Volvon jälleenmyyntiarvo sekä huoltopalvelut ovat hyviä. Joskus on tullut kokeiltua muitakin merkkejä, mutta kokeilut ovat jääneet yleensä muutaman kuukauden mittaisiksi. Kaipuu Volvon rattiin on päässyt yllättämään heti.

Lisävarusteista puhuttaessa Sami löytää helposti parikin suosikkia uudesta Volvosta.

-          Volvo On Call -järjestelmä sekä AWD -neliveto. Molemmat lisäävät turvallisuutta, kun joudun paljon liikkumaan yksin maanteillä vaihtelevissa olosuhteissa ammattimuusikkona sekä kanttorina. Marika pitää puolestaan Volvon Winter -paketista ja sen lämpöominaisuuksista.

Yhteistyö oman myyjän kanssa on tärkeää

Sami ja Marika kertovat, että AutoPalinilla asiointi on sujunut kaikin puolin moitteettomasti ja sovitun mukaisesti niin huollossa kuin automyynnin puolella. Palvelu on ollut huomaavaista ja asiakaslähtöistä.  Marikan isän, nyt jo edesmenneen Pauli "Piukku" Palokosken ja Olli Markin asiakassuhde alkoi jo vuonna 1995. Siitä eteenpäin kaikki Volvo-kaupat on hoidettu Markin kanssa. Paulin kuoltua hänen vaimonsa jatkoi asiointia AutoPalinilla ja teki Olli Markin kanssa kaupat uudesta Volvo V40 Inscription -autosta. Nyt siis myös jälkipolvi on siirtynyt Markin asiakkaaksi, kun Marika ja Sami ostivat Markilta käyttöautona toimivan V90-mallin Volvon.

Onko vuosien saatossa sitten ollut jotain ongelmia autojen kanssa?

-          Ongelmia on ollut, mutta ne ovat aina liittyneet niihin muiden merkkien autokokeiluihin, naurahtaa Sami Nieminen.

-          Kaikki perheemme 20 Volvoa ovat olleet erinomaisia yksilöitä, niitä ei ole tarvinnut kuin pestä, vahata ja huoltaa rakkaudella, Sami jatkaa.

Volvo 760 GLE:n tarina

Volvo 760 GLE on harvinainen kartanomalli, jota on valmistettu vuosina 1985-1990 37445 autoa. Tämän yksilön tilasi uutena tehtaalta eräs Suomen tunnetuimpia muotokuvamaalareita, porilaissyntyinen Fritz Jakobsson. Hän on tullut tunnetuksi mm. maalaamalla muotokuvat Kuningatar Silviasta sekä paavi Johannes Paavali II:sta.

Jakobsson kertoman mukaan auto oli 30 vuotta sitten kallein siihen mennessä koskaan Vaasan Hartmann-autosta myyty Volvo henkilöauto. Kaikkine lisävarusteineen hinta oli kohonnut tuohon aikaan huimaan noin 400 000 markkaan. Vakiovarustetaso on ollut aikanaan jo melkoinen, automaatti-ilmastoinnista lähtien. Volvosta löytyy lähes kaikki varusteet, mitä tuolloin on voinut tehtaalta rahalla tilata. Siinä on ollut muun muassa vakiovarusteena lukkiutumattomat ABS-jarrut. Tuohon aikaan ne olivat lähinnä todella isojen edustusautojen varusteita.

Jakobsson omisti auton kymmenen vuotta, jonka se päätyi lyhyen turkulaisomistuksen kautta Samin isoisälle. Pappa oli pitkään haaveillut automaattivaihteisesta Volvosta ja osti 760 GLE:n Poriin 11.9.2001. Päivänä, joka jäi historian kirjoihin USA:n terrori-iskujen vuoksi.

Porilaisesta Reino Mäkelästä tuli onnellinen edustus-Volvon omistaja ja AutoPalinin huoltoasiakas. Volvosta on pidetty arvoistaan huolta, siitä kertovat tarkat huolto-, korjaus-  ja polttoainekirjanpidot. Autoa on säilytetty aina sisätiloissa ja sillä on ajettu verrattain vähän. Viime vuosina ainoastaan kesäisin.

Nyt 1933 syntyneellä Mäkelällä ei ole enää voimassaolevaa ajokorttia ja Volvo on pysyvästi siirtynyt tyttären pojan Samin hellään huomaan. Volvo on alkuperäiskunnossa, pieniä ehostuksia on kuitenkin tehty. Viimeisimpänä Sami halusi ostaa uudet rekisterikilvet autoon, koska alkuperäiset olivat jo hieman "nuhraantuneet". Nyt Volvo on valmiina museokilpiin, heti vuoden vaihteen jälkeen tammikuussa 2019, jolloin Volvon ensirekisteröinnistä tulee kuluneeksi tasan 30 vuotta. 

Miksi teillä on Volvo?

-          Volvo on auto, jota ajaessaan voi tuntea turvallisuuden, laadun sekä skandinaavisen ajattelutavan tehdä autoja. Volvon ratin takana on hyvä olla! 

 

AutoPalin käyttää sivuillaan evästeitä tarjotakseen optimoidun käyttökokemuksen sivuillaan.
Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Voit koska tahansa myös kieltää evästeiden käytön selaimesi asetuksista.